Schermafdruk 2016-06-16 12.00.24
“Eenmaal 50 willen we 50 blijven. Of laat ik het zo samenvatten: je wordt 20-30-40-50-50-50-50-50….”  Trendwatcher Herman Koning (52), wil op deze manier de lifestyle, zienswijze en attitude van de nieuwe 50-plussers -wij dus – meteen perfect kaderen. 

Wifty krijgt een dikke pluim omdat we drie jaar geleden op basis van ons buikgevoel én bakken media-ervaring een actief platform lanceerden voor een bijzondere community die wij door en door kennen. Ook vanuit een gezonde boosheid over de gangbare beeldvorming in media. Te weinig uitgevers én adverteerders weten hoe om te gaan met die new born 50-ers. (Onze Party-foto van  enkele dagen geleden is hiervan de perfecte illustratie! Shake it, shake, shake it, shake it (oh oh))

Gelezen in de krant dat  binnen 10 jaar de 50-ers van nu de 60-ers van morgen zijn? Een groep die EVEN GROOT zal zijn als de jongeren. Hoog tijd dat adverteerders en marketeers hun communicatie- en mediaplannen én vooral houding naar deze community serieus gaan moeten bijsturen.

Herman houdt een pleidooi voor relevantie-denken! In de jaren ’90 hebben die jonge marketeers een enorme denkfout gemaakt door te gaan spreken van junior marketing en senior marketing. S.E.N.I.O.R!? Fout! Fout! Fout! Geen enkele 50-er of 60-er wil zich hiermee matchen en voelt zich totaal niet aangesproken.

Nog iets om te beseffen: meesten gaan – al dan niet gedwongen – met pensioen op hun 59 of 60 (uitzonderingen op 65) en plotsklaps komt daar 45 uur per week extra VRIJE tijd bij. Hup. Na een heftige work-life balance struggle is het nu aan ons. Laat die ‘vrijheid’ en vrije tijd maar komen! Adverteerders die daar slim op inspelen, zijn winnaars.

Herman kan uren doorgaan met zijn visie op ‘onze’ nieuwe en dynamische generatie. Maar hoe denkt hij persoonlijk over zijn 50 worden en zijn. Blijkt dat er een droge filosoof in Herman Konings zit. 

1)  Wat vond jij zo bijzonder/leuk/apart… om 50 te worden?

Niets, vanuit de filosofische overtuiging dat mijn 50ste verjaardag maar dag nummer 18.262 is. Of misschien wel 18.263 … Wie zal het zeggen? Wel blij dat ik toch al ruim 18 kilo aan dagen op deze planeet heb mogen rondlopen.

2)  Wat vind je minder leuk aan 50+ te zijn?

Het zal moeilijk worden om nog eens 18.000 dagen er aan toe te voegen …
 

3)  Welke droom wil je tegen je 60 nog realiseren? Of leef je helemaal insync  je ‘bucketlist’?

Heb geen ‘bucketlist’ … Ik hou van ‘serendipiteit’ : dingen vinden waar je niet op zoek naar bent.

 
4)  Wat is jouw levensmotto als rasechte Mifty én vooral als trendwatcher?

De beste manier om de toekomst te voorspellen, is ze uit te vinden.
 

5)  Welke raad geef jij aan aankomende Mifties/Wifties?

Voeg niet alleen dagen aan je leven toe, maar ook leven aan je dagen!

 

Schermafdruk 2016-06-16 12.05.03

Wie is Herman Konings?

Herman Konings, bouwjaar 1964, is master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheerder van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt.

Als trendanalist en consumentenpsycholoog geeft Herman regelmatig consults, workshops en lezingen aan bedrijven, genootschappen, overheden en het hoger onderwijs over trendverschuivingen en toekomstverwachtingen. Tussen 2005 en 2015 heeft Herman zo’n 2000 lezingen en werkmeetings gegeven, waarvan een 700-tal in Nederland en ruim 150 buiten de Benelux.

Herman is een onvervalste verhalenverteller die de toeschouwer in een meeslepend parcours weet te begeesteren voor de wondere wereld van passies en interesses, van trends en toekomstverwachtingen, van wat is en wat zal zijn.

 

ann@wifty.be