Wifty in de pers

Wifty op de cover van de Standaard Weekendkrant (7/2/2015) + op de cover van de Standaard Magazine + een prachtige reportage van 10 bladzijden!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAScreen Shot 2015-02-07 at 09.00.43Screen Shot 2015-02-08 at 19.04.36Screen Shot 2015-02-08 at 19.05.57Screen Shot 2015-02-08 at 19.08.38Screen Shot 2015-02-08 at 19.09.12Screen Shot 2015-02-08 at 19.11.12

 

 

 
 
 
Fotografie: Mous Lamrabat
Productie & Styling: Linda Van Waesberge & Kathleen Werckx
Make-up: Sabine Peeters & Daisy Van Winkel
Tekst: Corry Hancké
Wifty Modellen: Ann, Corry, Hélène, Inge, Inne, Nikki, Steffie, Tina & Toet

3 Comments
  • Hélène

    Beantwoord

    DE TEKST DOOR CORRY HANCKE KAN JE HIER LEZEN:

    ‘Er is geen Belgisch vrouwenmagazine dat mij aanspreekt’, zegt Hélène Van Herk. Zij werkt al jarenlang in de wereld van de Vlaamse vrouwenbladen en kent de sector. En nu, op haar 54ste, blijft ze op haar honger zitten. ‘Ik zit in diezelfde moeilijke categorie als pubers: te oud voor het ene, te jong voor het andere. Blijkbaar zijn vrouwen die de vijftig gepasseerd zijn, niet meer interessant.’ Twiggy maakt nu wel reclame voor Lancôme en Joni Mitchell toont de jurken van YSL, maar het is de vraag of zij witte raven blijven of de voorbodes van een nieuwe trend zijn.

    Voor de modeshoot die De Standaard Magazine heeft georganiseerd, heeft Hélène haar adresboek met vriendinnen opgediept die vroeger als model hebben gewerkt. Nikki (nu 55), Tina (54), Inne (52) en Steffie (54). Het zijn prachtige vrouwen. De ene is nog even mager als toen, de andere heeft nu iets vrouwelijkere vormen. Zelfzeker en lekker in hun vel. Ze lachen, tateren en gibberen. ‘Leuk om elkaar terug te zien na al die tijd.’ Het is voor sommigen jaren geleden dat ze nog voor de camera hebben gestaan.
    Steffie vertelt over een fotoshoot waar ze onlangs naast heeft gegrepen. ‘Ik moest mijn blonde haren grijs laten verven. Maar de kapper had iets fouts gedaan. Ik kwam met een oranje kop buiten en de dag daarna braken mijn haren af.’ Nu heeft Steffie een korte coupe.

    Adverteerders zijn niet op zoek naar sexy vrouwen van boven de vijftig, ze willen knappe, goed geconserveerde vrouwen die moeten tonen hoe leuk het leven van een dame op leeftijd kan zijn.
    Grijze haren, in een roeiboot met een oudere man: ‘Kijk eens hoe actief ze nog is’.
    Dansend en springend: ‘Kijk eens wat zij nog kan doen met een incontinentieluier’.

    Tina wordt er mistroostig van. Na haar modellencarrière heeft ze een winkel met tassen geopend. ‘Soms komt een vrouw, jonger dan ik, in mijn zaak en dan vraagt ze me of ze de handtas nog kan dragen op haar leeftijd.’ Blijkbaar mag je boven de vijftig niet meer frivool doen. ‘Ik zie genoeg vrouwen die nog wel zin hebben in een leuke handtas, een korte jurk of een opvallend juweel, maar twijfelen omdat hun omgeving vindt dat ze na de vijftig keurig en deftig moeten zijn.’

    Dat is niets voor model Nikki. Ze heeft op de fotoshoot een racefiets ontdekt en in afwachting van de volgende foto-opnames laveert ze tussen de make-up dames, het kledingrek en de bureaus, met een grote zonneklep op haar hoofd. Je bent maar zo oud als je je voelt’, is haar motto. Later vertelt ze dat mensen vaak schrikken als ze horen dat ze 55 is. En dat heeft ze zeker niet alleen aan haar uiterlijk te danken.

    Ook Hélène laat haar leeftijd niet van haar kleding aflezen. Een superkorte rok, dikke panty in laarsjes en een sweater vol met Micky Mouses. Samen met Ann Lemmens (57), met wie ze ooit mee aan de wieg van Flair stond, heeft ze Wifty.be opgericht. ‘Women in their fifties’ is een blog voor vrouwen van vijftig plus. ‘Het is een statement tegen de foute beeldvorming. Vijftig plus is niet oud en grijs’, zegt Hélène.

    Op wifty.be schrijven de twee vrouwen blogs over alles wat hun seksegenoten van boven de vijftig kan interesseren. Motorijden, schoonheidsproducten, opvliegers, vrouwelijke ondernemers, seks, gezond eten,… Ook stukken van een menopauzeconsulente en een natuurdokter verschijnen geregeld op de blog. Alles is degelijk, maar niet allemaal even serieus. Het AbFab-sfeertje mag nooit verweg zijn, vindt Ann. Humor, zelfrelativering en zeer veel joi de vivre.
    Na minder dan twee jaar heeft de duoblog 30.000 bezoekers per maand, en werd hij door Knack weekend in oktober vorig jaar genomineerd voor de Weekend Blog Awards.

    Blijkbaar waren Hélène en Ann niet de enigen die zich niet herkennen in het stofferige imago dat van vijftig+ vrouwen wordt neergezet. Op de foto’s van de succesvolle Wifty-feestjes die Ann en Hélène organiseren, zie je aantrekkelijke, zelfbewuste vrouwen die zichzelf niet al te serieus nemen.
    Maar niet alleen fun op de blog. De volgers kunnen zich inschrijven voor een lezing over erfenis en uitvaartverzekereringen. ‘We leven niet eindig’, zegt Ann. Het zaaltje voor de uiteenzetting is al geboekt: het ligt op de bovenste verdieping van een hotel, om alvast dichter bij de hemel te zijn.

    Maar praten over een uitvaartverzekering betekent niet dat de champagne in de koelkast blijft.
    De voorraad maandverbanden en tampons wegkieperen, betekent niet dat je een droge pruim bent. Integendeel. Ervaring, humor en zelfrelativering kunnen menig jonge knaap op het verkeerde been zetten. De fotograaf – de enige man in het gezelschap – draaide zich bij de omkleedsessies tijdens de fotoshoot geregeld met rode koontjes om omdat er alweer een vrouw in haar miniscule onderbroek ongeneerd rondliep.

    Het is vreemd waarom vrouwen in deze leeftijdsgroep in een verdomhoekje worden gezet, waarom zij geen doelgroep zijn voor marketeers en media. Ann vertelt hoe moeilijk het was om in de tijdschriften aandacht te krijgen voor de Wifty blog. ‘Toch niet op de cover?’ kreeg ze soms te horen.
    ‘We zijn de unserved audience’, zegt Hélène. ‘Maar wij hebben geld, wij hebben levenservaring en we weten wat we waard zijn.’

    Dat beeld bevestigen de modellen. Geen van hen wil terug naar de tijd toen ze twintig of dertig waren. ‘Oké, we moeten nu langer zoeken om een kledingstuk te vinden dat ons bevalt, we moeten creatiever zijn dan vroeger. Maar daar tegenover staat dat we precies weten wat we willen, wij zijn geen zielloze poppen meer die zich door een modegoeroe of een gerenommeerd blad laten vertellen hoe we ons moeten kleden of gedragen’, zegt Nikki.

    Maar net als voor zoveel vrouwen van boven de vijftig, is het voor hen moeilijk om werkgevers te overtuigen. ‘Zodra ze op je CV lezen dat je de vijfig gepaseerd bent, dan mag je het vergeten’, zegt Tina. ‘Als ik een recente foto meestuur, dan vragen ze me van wanneer die dateert.’
    Steffie, die na haar modellenloopbaan, verkoopsverantwoordelijke voor verschillende buitenlandse ketens in België is geweest, is een eigen zaak begonnen. ‘Bij mijn laatste sollicitatiegesprek leek de werkgever, die duidelijk een ouder uitziende vrouw had verwacht, meer geinteresseerd in een date dan dat hij mij een baan aanbood.’

    Ann heeft de stellige indruk dat werkgevers niet weten wat ze met een vrouw van vijftig moet aanvangen. ‘In de ogen van vele werkgevers lees je “duur”, “oud”of “out”.’ Mijn huidige werkgever wilde een senior. Punt. Knap en moedig! Maar ik verzeker je dat ik nog nooit zo hard in mijn leven heb gewerkt. De lat ligt zeer hoog omdat ik ouder bent en omdat ik ze daar zelf zo hoog hebt gelegd. Ik wil de jongeren ook tonen dat ik meeben en meekan.’
    Maar voor vele werkgevers zijn wij onzichtbaar. Ze hebben weinig oog voor onze levens-en werkervaring.

    ‘Terwijl wij ondertussen perfect weten wat we wél en niet kunnen. Ik durf nu vlotjes zeggen: geef dat maar aan mij, want daar ben ik zeer goed in’, zegt Hélène. ‘Wij zijn heerlijk zelfzeker zonder arrogant te zijn.’

  • Marleen

    Beantwoord

    boven de 60 mag dat ook?

    • Wifty

      Dag Marleen, er staat geen leeftijdsgrens op Wifty, eens je Wifty bent dan ben je dat voor het leven. We richten ons tot vrouwen (en mannen) boven de 50 en pre-Wifty ben je vanaf 45. Welkom dus!

Leave a Comment