Screenshot 2014-02-08 12.58.17Met stijgende bewondering en  verwondering lees ik het succesverhaal van de vrouw die achter de zeer succesvolle online boetiek Net-a-Porter zit.  Vanuit haar flat, net gescheiden mét twee kinderen, begint ze van haar hobby haar beroep te maken. wOOt – wOOt.

Elke keer als het marktsegment waarin ze speelt in elkaar stuikt, lanceert zij iets. In 2000 toen de eerste internetbubble uit elkaar spatte, lanceerde ze haar site net-a-porter. Door deze e-crash verloor ik de plezantste job (founder/hoofdredactrice van een van de eerste vrouwensites in Benelux annet.be binnen het moederschip Planet Internet) op de leukste werkplek ever (aan de Antwerpse kaaien met zicht op de Schelde.

Ik zat toen al door haar site heen te klikken. Knap gedaan. Nu lees ik dat zij en haar toenmalige man 1,4 miljoen euro bij elkaar kregen om dit verhaal te ondersteunen. Ze verzilverde deze investering. En hoe. Volgens het verhaal verkocht ze voor 30.000 euro kleding. Hoedje af. Wie ooit haar site heeft bezocht of zelf   vaste klant is, weet dat ze straffe merken aanbiedt: Marc Jacobs, Burberry, Chloé, Stella McCartney….

And her story continues. Opnieuw stuikt een marksegment – de magazinewereld – in elkaar, en hup mevrouw Massenet lanceert een eigen glossy. Il fait le faire. Haar community is er klaar voor. Zij ook. Haar blad Porter zal 6 x per jaar verschijnen. Slim gezien. Geen druk om elke maand iets klaar te stomen. Ik ben er zeker van dat er bij haar geen overbetaalde marketeers rondlopen die haar opjagen met excells en dergelijke.

 

En dat ze nog maar 48 jaar is, bijna wifty dus, vind ik geweldig. En hoe simpel kan het zijn eigenlijk. Starten met een leuk idee. Nodige investering zoeken en krijgen en dan van je hobby je job maken. Hoe heerlijk werken is dat. Mmmmm, misschien moeten wij ook naar die éne investeerder gaan zoeken ;-)

Video: Inside Net-a-Porter’s Strategy for ‘Porter’ Magazine