Micheline Van de Voorde.

Micheline Van de Voorde.

Een jaar geleden brachten we hier op Wifty het succesverhaal van Micheline Van de Voorde, al 30 jaar businessvrouw bij Saisons (cosmetica sector).

We zijn heel verheugd om te mogen aankondigen dat Micheline genomineerd is voor de Womed Award

Markant vzw, Artemis en Unizo bekronen ieder jaar vrouwelijk ondernemingstalent. Gesteund door het Agentschap Ondernemen, worden met deze prijs, boeiende ondernemende vrouwen in de kijker gezet. Naast het verwerven van de titel, treedt de winnaar een heel jaar op als ambassadrice van het vrouwelijk ondernemerschap.

Natuurlijk steunen wij met veel plezier dat vrouwelijk ondernemen én Micheline!

Surf naar http://www.womedaward.be en stem voor Micheline. Doe het vandaag nog! Stemmen kan tot 3 februari. Op 8 maart 2016 wordt de prijs uitgereikt. Go, go, go Micheline!

LEES HIER HAAR VERHAAL: 

Micheline wil met haar sterk verhaal van passie, doorzettingsvermogen en “ondernemen met een hart”, een inspiratiebron zijn voor andere vrouwen.

Je hebt zo van die vrouwen, die stralen van energie. Positieve energie welteverstaan. Die een glimlach op je gezicht toveren van zodra je ze ziet.

Micheline is zo’n vrouw. Warm en empathisch, je wil nét niet bij haar op schoot kruipen… :-)

Ik ben bij haar op kantoor voor een Wifty babbel. Mooi om te horen met hoeveel liefde, respect en bewondering ze over vrouwen praat.

Micheline is al 33 jaar gelukkig getrouwd, ze heeft 3 kinderen en 3 kleinkinderen, het 4de kleinkind is op komst.

Daarnaast is ze al 30 jaar een échte business vrouw in de cosmetica sector.

Aan de top naast mannen? Dat is niet evident.

Micheline: “Ik heb aan den lijve ondervonden dat je als succesvolle zakenvrouw in een bedrijf als zeer bedreigend gezien wordt. Je moet béter zijn dan een man. Mannen gunnen het je niet om door te groeien. Meestal zijn het mannen aan de top in de cosmetica business en die weten eigenlijk niets over vrouwen en van wat er zich afspeelt op die beauty markt. Ze zijn vooral met cijfers bezig.”

Micheline begon haar carrière 30 jaar geleden met een schoonheidsinstituut. 10 jaar later ging ze aan de slag als accountmanager voor een groot cosmeticabedrijf. Daar kwam een nieuwe directeur en die voelde zich bedreigd door haar. Micheline deed de beste omzet worldwide en toch kreeg ze haar ontslag. Onwaarschijnlijk maar waar.

Micheline: “Ik begreep er toen niets van maar nu ben ik eigenlijk dankbaar want mijn ogen zijn opengegaan. Die week na mijn ontslag is mijn vader gestorven, dankzij dat onslag heb ik tijd gehad om afscheid van hem te nemen. Maar het was heel zwaar. Ik was dus mijn werk én mijn vader kwijt. Mijn wereld stortte in.

Toen was er die klik, ik wou niet in verdriet blijven hangen. Ik wilde terug aan iets nieuws bouwen, een eigen distributie starten en ging op zoek naar het juiste product. Ik las veel vakbladen en mijn oog viel op Germaine de Capuccini, die een distributeur zochten in België.

Ik zocht een authentiek product, een cosmeticamerk dat ontstaan is vanuit één persoon, gemaakt wordt in één fabriek waar ze alles zelf doen. Germaine de Capuccini bestaat al 50 jaar en is nog altijd een familiebedrijf. Dat sprak mij enorm aan.

Ik moest de juiste keuze maken, er waren nog andere merken die in aanmerking kwamen. En ik was in gedachten met mijn vader aan het praten, wat moet ik doen? En toen zag ik plots een witte zwaan op het kanaal en ik wist het. In het logo van Germaine de Capuccini zit een zwaan.”

Op 1 april 2005 startte Micheline haar bedrijf Saisons. Helemaal op haar eentje. Ze deed alles, de bestellingen, een magazijn zoeken, distrubutie enz. Een maand nadien had ze een secretaresse in dienst en nog een maand later startte haar 1 ste verkoper. Ze werkt nu met een team van 15 personen, allemaal vrouwen. In België werken al meer dan 1200 instituten dagelijks met de producten van Germaine de Capuccini.

Micheline: “En het stopt niet. Het is mijn droom om een eigen verzorgings/cosmetica merk neer te zetten. Zoals Estée Lauder, Gabrielle Chanel en Helena Rubinstein mij voordeden.

Ambitieus? Waarom zou je zelf niet gaan voor je droom? Daar ben je nooit te oud voor. We moeten niet meer bezig zijn met leeftijd, maar hoe je je voelt vanbinnen. Alles is nog mogelijk.

Ik ben er in geslaagd om een mooi bedrijf te runnen waar mensen zich goed voelen. Ik laat me niet vangen door macht. Je moet mensen kansen geven, dat is de taak van een bedrijfsleider. Growing together is mijn motto. Samen groeien als mens, van leverancier tot klant. En veel communiceren. Ieders inbreng is hier belangrijk, iedereen wordt naar waarde geschat en is even belangrijk, dat is de Saisons filosofie. En cosmetica is zo vrouwelijk, er wordt hier dus heel veel gebabbeld en gelachen. Als je goed bent voor je personeel is je personeel goed voor jou.

En mannen? Die moeten leren af te stappen van hun macho gedrag. Zij laten hun functie bepalen wie ze zijn en ze moeten leren het talent van anderen niet als een bedreiging te zien, maar als een kans om zelf te groeien.

En werkgevers? Die moeten van die vooroordelen af, ze zien alleen de leeftijd, dat is pure discriminatie!”

En Wifties? Wij zijn de stem van de hoop voor jongere vrouwen. Wij zijn de generatie waar het anders is om 50 te zijn, 50 te worden. Durf in je kwetsbaarheid te gaan staan, omdat het niet meer beangstigend is. Als je 30 of 40 bent, kan je nog in je angsten komen: “Oei oei oei hoe zie ik eruit!” Als Wifty durf je meer verschillende facetten laten zien.”

helene@wifty.be