De manier hoe je ‘s ochtends begint,  beïnvloedt de rest van de dag. Als je je me overslaap, dan moet je dat uitboeten. Het lijkt alsof je jezelf de hele dag achterna loopt. Heel vermoeiend en uitputtend. 

Om productief te zijn en voldoening te krijgen uit wat je doet ZONDER ruwbouw te plegen op de gezondheid (bv. sloten koffie drinken of meerdere keren per week een lunch overslaan), kijk en luister naar succesvolle mensen in je kennissenkring of collega’s.

Wij hebben gekeken, gelezen en vooral geluisterd naar en over de meest frappante ochtendroutines die succesvolle mensen toepassen.

 1. Unplug alle toestellen

Wie slaapt met een gsm naast het bed? Ik! Jij! Zij! Wij! Bijna 80% van de digitale bevolking (volgens ons is dat 99% !) vindt het de normaalste zaak van de wereld om de gsm naast het bed te leggen. Liefst nog op hoogte van het oorkussen. Als wekker.

De verleiding is zo indrukwekkend dat weinigen beseffen dat er ‘s ochtends driftig wordt doorklikt naar een nieuwsapp of naar Facebook, Twitter, andere social media apps en .. ach ja, vlug even onze mailbox checken.

We zijn VERSLAAFD!

We zijn verslaafd en we beseffen het niet meer.

FOMO of ‘Fear of Missing Out’. Ongerust en stress om iets te missen. Britse onderzoekers gaan zelfs een stapje verder en spreken van angst. ANGST om iets te missen.

Hoeveel kostbare en productieve tijd verliezen we niet door erop los te swipen en door te klikken?
Doe eens de volgende test: hoelang blijft je gsm in je handtas of zak zonder de drang om snelsnel héél eventjes te checken!?

2. Alles op groen!

Groene groenten zijn toppers! Ze zorgen dat je lichaam vitamines binnen krijgt, alkaline mineralen, antioxidanten, phytovoedingstoffen, chlorophyl, en nog meer bestanddelen die essentieel zijn voor een goede gezondheid.

Chlorophyl uit bladgroente helpt om bloed te regenereren en helpt om weerstand op te bouwen tegen kanker, is verder ontstekingsremmend en een antioxidant. Vind zoveel mogelijk manieren om groene groenten in je gerechten te verwerken.

‘s Ochtends een groene smoothie of een groen fruitsapje als uitstekende starter.

3. Move that body

Doe iets of zoek iets dat je leuk vindt:

–   om de 2 dagen 50 km fietsen op een elektrische fiets

–   elke avond een dikke 30 minuten wandelen (niet slenteren) met de hond en/of partner

–    elke dag snoeihard de radio op én dansen! (Gooi die heupen, benen en armen alle kanten uit. Niemand ziet het ;-) )

Hou je van yoga, dansen, wandelen, tennis, zwemmen, spinning, Pilates, fietsen of gewichtjes heffen? DOEN!

Pluspunt 1: Wist je dat bewegen ook de cognitieve functies stimuleert en dat is op zich redelijk belangrijk om scherpe beslissingen te nemen?

Pluspunt 2: Oefeningen beïnvloeden op een positieve manier de bloedsuikerspiegel zodat je je energieker voelt en dus productiever.

Mensen die voortdurend klagen dat ze moe zijn of zich stikkapot voelen? Bestudeer eerst eens je manier van eten en bewegen. Hoe een eetdagboek bij. Vaak kan je daar al heel wat informatie uithalen. Bijsturen en je voelt dikwijls snel een verschil.

4. Meditatie

Jaja, we kennen de excuses zoals:  ‘…dat is voor mensen die veel tijd hebben’ of  ‘… van mediteren krijg ik stress of de slappe lach.’

Veel studies bewijzen keer op keer dat meditatie helpt om beter om te gaan met stress en ook om bewuster met je tijd om te springen. Verder heeft meditatie ook een pak gezonde voordelen. Het versterkt het immuunsysteem en het geeft ook een enorme boost aan je geluksfactor en je zelfvertrouwen.

Elke dag een 10-tal minuten stil en rustig te zitten. Moeilijk in het begin. De eerste keren voelt dat ongelooflijk onwennig en geforceerd aan. Maar na een weekje voel je dat je ‘steviger’ op de grond staat, dat je (terug) meer in harmonie bent met jezelf, dat je aan vertrouwen en zelfvertrouwen wint.

Zulke positieve gevoelens maken dan weer dat je betere beslissingen neemt, dat je productiever en efficiënter bent. Succesvol!

5. Stop de terreur van de mailbox en het woordje ‘moeten’ 

De mailbox. Nog zoiets. Velen reageren in plaats van anticiperen.  Je bent ‘slaaf’ van je tijd en leven. Resultaat: je wordt kregelig, kortaf, chagrijnig…

Wees proactief en plan van tevoren je dag. Volg desnoods een timemanangement workshop of zoek via google naar time management tools.

Dé eerste tip en meest bruikbare: open 3 x per dag je mailbox. Op vaste tijdstippen en niet langer dan een uur.  Om 9.30u – om 13.30u en nog eens om 16u.

Tweede tip was het inzetten van mailrules. Stuur mails automatisch naar de juiste mappen. De overblijvende mails meteen labelen met kleurtjes en alleen  die mails beantwoorden en opvolgen die écht dringend zijn. Rest onderverdelen in informatief, irrelevant en vuilnisrommel. Zàlig!

Het is echt belangrijk om je inbox leeg te houden. Dat helpt om je te focussen op het werk.

Derde tip: efficiënt vergaderen! Hoeveel tijd daarmee verloren gaat?!

6. Kom een uur eerder werken

Dit is dé gouden vuistregel van de meeste succesvolle mensen. Zorg dat je voor iedereen op kantoor arriveert en verwerk eerst alle belangrijke taken. Op die manier krijg je meer gedaan en heb je minder stress gedurende de dag. Je wordt amper afgeleid door telefoons, rumoeurige collega’s, heen-en-weer-geloop, e-mails die binnenlopen, chefs en collega’s die je vanalles komen vragen,…

Met zo’n aanpak blijf je rustig en heb je alles onder controle.

Zit je bij een bedrijf met verstandige bazen dan kan je op een faire manier profiteren van het feit dat een uur vroeger aan het werk wellicht ook een uurtje eerder naar huis betekent.  Wat een cadeau: tijd voor jezelf!