Lise: “Ik heb een punt gezet achter mijn huwelijk. Eindelijk. Ik had dat al vaker aangekondigd bij mijn vrienden, collega’s en kennissen. Pas toen ik via whatsapp het bericht stuurde met mijn adreswijziging schrokken ze wel eventjes. Maar al gauw volgden oef en eindelijk.

Buiten mijn persoonlijke spulletjes en die paar juweeltjes (van mijn oma en mama), heb ik echt àlles achtergelaten. Ik woon nu in een groot appartement. Zo’n degelijk groot, stevig, rijkelijk met rustieke elementen en de obligate houten balk boven de open haard. Dit wordt de volgende jaren mijn huis, mijn thuis.

Groot maar leeg.

Ik moet helemaal opnieuw beginnen maar ik zie het zitten. Mijn vrienden hebben allemaal hun kasten, zolders, garages, kelders en berging uitgemest om me te helpen. Bij de ‘overhandiging’ klonken we met een social distancing coupe champagne op het nog grote lege terras.

En nu, hoe ga ik nu verder?

Mijn allerbeste vrienden hebben me getrakteerd op een aantal sessies bij de therapeut. Zo moet ik gaan. Verder zoek ik houvast bij dit advies.
Natuurlijk is er nu nog Covid dat ons parten speelt. Het voelt goed aan om aan de meeste ideeën te wennen. Ik zie dit nu eerder als een manier om kalm in mijn hoofd en lijf te worden. Ik zie het ‘thuisblijven’ eerder als een voordeel. Er is nu ruimte om tot mezelf te komen en me af te vragen wat ik écht wil. Om dan straks voluit te kunnen gaan.

1. Zoek het evenwicht tussen binnen blijven en buiten spelen.

Er komt een hele rollercoaster van emoties op je af: verdriet, boosheid, frustraties en nog zoveel meer. Je ziet vaak dat mensen de neiging hebben om in zulke heftige periodes extreem gedrag te vertonen: de een trekt zich terug en wentelt zich in zijn/haar ellende, een ander gaat  probeert te vergeten door er veel op uit te trekken. Uitgaan is goed, vluchtgedrag niet. Zit je in de put, geef jezelf de tijd om te ‘rouwen’. Veel praten met een heel goede vriend of vriendin helpt, en als je die niet hebt, kunnen een paar sessies met professional helpen.
Durf pijn te voelen. Hit bottom en dan kom je terug naar boven. Opgepast met zelfmedelijden, verdrink niet in je tranen. Zelfmedelijden spaar je op tussen 4u en 6u ‘s morgens. Stap voor stap. Zodra je terug dat beetje energie hebt, ga terug uit.
Nog een erg belangrijke: deel je verdriet niet met de kinderen. Het is te zwaar voor hen. Breng ze niet onnodig voor een keuze of in een loyaliteitsconflict.

2. Wees extra lief voor jezelf.

Het is een moeilijke tijd. Ook als jij de beslissing hebt genomen. Doe dingen waarvan je je beter gaat voelen, zoals sporten, breien, tekenen, wandelen, bakken. Op die manier vermijd je dat je te veel beslag legt op je kinderen. Je bent echt geen slechte moeder als je een of twee avonden gaat sporten met een vriendin. Integendeel. Voel jij je oké, dan voelen je kinderen zich ook zo.

3. Herschik je leven.

Een scheiding is dubbel:  er is het verlies, het falen maar er is ook winst. Zie dat je kansen hebt om zaken aan te pakken die al jaren on hold staan door de relatie(problemen). Begin met de financiën. Zet aan het eind van de maand al je geldzaken op een rij en houd een kasboek bij. Zo krijg je weer greep op de dingen. Doe nu hetzelfde met andere zaken. Waar sta je met je werk, je vrienden, vrije tijd, sport, uiterlijk? Dit alles helpt bij het helingsproces. Een scheiding is niet alleen problemen maar ook veel nieuwe kansen.

4. Bepaal zélf de rol met je ex (en zijn ouders).

Zijn er kinderen, dan blijft de band met je ex. Gun je kinderen een goede band met hun vader en zijn ouders – behalve als ze daar zelf niet voor open staan. Haal het allerbeste in jezelf naar boven om die communicatielijn en band goed te houden (of krijgen). Blijf ALTIJD positief, hoe moeilijk ook. Zodra de storm echt is gaan liggen en het leven weer normaal zijn gangetje gaat gaan (en dat gebeurt echt!) hebben alle partijen daar een voordeel bij. Lukt het echt niet, zoek professionele hulp, een bemiddelaar. Laat het zeker niet etteren. het klinkt vreemd maar ook als je gescheiden bent kan een relatietherapeut veel betekenen.

5. Zoek nieuwe mensen op, vooral andere singles!

Doe niet krampachtig over nieuwe contacten. De kans dat je vriendenkring door de scheiding gehalveerd is, is groot. Laat je inspireren door jongeren. Als ze naar een andere stad verhuizen, sluiten ze zich vaak aan bij een vereniging, gaan op café. Er zijn tegenwoordig veel organisaties die leuke dingen organiseren voor singles (single ouders). Etentjes, feesten, complete vakanties. Klinkt dit geforceerd, hou dan voor ogen dat je het jezelf juist veel makkelijker maakt door met andere singles om te gaan. Je wil nu niet steeds alleen zijn tussen een bende gelukkig getrouwde koppels.

6. Zin om te daten? Doen!

Een nieuwe verliefdheid is het beste medicijn. Echt niet iedereen hoeft eerst door een verwerkingsperiode heen. Zolang je niet aan het vluchten bent voor je gevoel, is er niks aan de hand (En je weet zelf heel goed of je dat doet!).
Eén ding: houd de kinderen voorlopig buiten je romantische escapades. Haal je nieuwe vlam niet meteen in huis, maar wees er wel open over. Stiekem gedrag voelt heel negatief en leidt tot onzekerheid. Open erover praten (zonder te veel details) geeft vertrouwen.

7. Stap zeker niet hals over kop in een nieuwe relatie.
De leegte bijt en is pijnlijk. Een te snelle relatie om die leegte te vullen is meestal niet de beste relatie. Rouwen kost tijd en op foute mannen en vrouwen zit niemand te wachten.

8. Verzorg jezelf!
Ga naar de kapper, koop nieuwe kleren, een nieuw parfum/aftershave, schrijf je in voor een opleiding, workshop, …  Het maakt niet uit als je maar bezig blijft. Je zelfvertrouwen gaat erop vooruit én je bent aangenaam en vrolijk voor je omgeving. Niemand wil omgaan met mensen die zichzelf de moeite niet waard vinden. Zeker niet als verbittering om de hoek loert.

9. Focus je op de voordelen van single zijn. 
Vanaf nu mag alles en kan alles. Neem je leven in eigen handen. Wedden dat je bepaalde contacten of mensen niet meer hebt gecontacteerd. Maak tijd voor zulke zaken en dingen die al langer onder het stof liggen. Stop de vrijgekomen tijd die vroeger naar je partner ging, nu in andere mensen en dingen: bv. een cursus of vrijwilligerswerk. Blijf actief en kom buiten. Tot vandaag is er nergens een artikel verschenen dat een partner zomaar aan de deur komt bellen.

 

Free photo by Erda Estremera @ Unsplash