Elvis Presley wist het: I’ts all about the hips.  Op onze Wifty Party’s zien we die heupen hevig heen en weer gaan.
De heupen gezond en sterk houden, is vanaf 50 geen overbodige luxe. Dit is het mantra.

1. Regelmatig oefenen
Dansen, wandelen (niet flaneren langs winkels) en fietsen zijn beste oefeningen om de heupen en alles wat ermee te maken heeft en pleine forme te houden. Probeer dat 30 minuten per dag te doen.  Combineer je dat met zwemmen, wateraerobics of aqua gym dan ben je super goed bezig. Het water maakt je lichter waardoor je de oefeningen nog beter kan doen.
Hoe je je NU oefent om het evenwicht te behouden en te verbeteren, hoe beter het is om later het risico tot vallen te verminderen.  Yoga en tai chi zijn prima oefeningen voor het evenwicht.

2. Eet een dieet rijk aan calcium
Calciumtabletten zijn aan te raden vanaf oktober. Voor het slapen gaan. Dan nemen je botten dat beter op. Calcium is een mineraal dat ontzettend belangrijk is voor je hele lijf om je gezond te houden. Krijg je onvoldoende binnen, dan zal je lichaam dat gaan weghalen uit je botten.

Vrouwen vanaf 50, Wifties, hebben  1,200 mg calcium per dag nodig —het equivalent van ongeveer 8 glazen melk per dag plus een kop yoghurt. Noten, granen, kaas… hier zit veel calcium in.

3. Voldoende vitamine D
Nog zoiets waar we niet genoeg de nadruk kunnen opleggen. Vitamine D haal je uit vette vis, verrijkte zuivelproducten, vers geperst sinaasappelsap en granen.  En van de zon! Maar van een hele dag in de zon liggen, krijg je huidkanker en andere problemen zoals uitdrogen van de huid en vroegtijdige rimpels. Het best is om een supplement van vitamine D3 in te nemen.

4. Niet roken
De link tussen roken en botverlies is door tal van studies bewezen.

5. Oefening baart kunst in het vermijden  van vallen en je heupen breken
Stap met verstand. Wist je dat de meeste breuken gebeuren door te nonchalant te zijn. Door te rap willen zijn. Door onvoldoende aandacht te besteden aan de omgeving.

Een hond die voor je voeten racet. Of struikelen over de wasmand.

6. Heb jij weet van de botdichtheid van je beenderen?
Iedereen riskeert osteoporose (botontkalking). De ene iets meer of sneller dan de ander.  Ben je blank, slank en heb je dunne beenderen, dan loop je meer risico tot botontkalking. Dan is een botscan  zeker geen overbodige luxe  om na te gaan hoe zwak of sterk je beenderen zijn.  Zit osteoporose in de familie? Dan is de kans zeer groot dat je er ook last van gaat krijgen. En als je in de menopauze bent. Ga zeker langs bij je arts om mogelijke opties te bespreken.