Wat we kunnen leren van de blue zones

blue-zones-pic-by-huyen-nguyen-583442-unsplash

Gehoord van de blue zones? In deze gebieden bereiken mensen kerngezond leeftijden tussen de 90 en 100 jaar! Onderzoekers Michel Poulin, Daniel Buettner en Giovanni Mario Pes hebben de term ‘blue zones’ bedacht. 

De 5 blue zones zijn Okinawa (Japan), Sardinië (Italië), Ikaria (Griekenland), Nicoya (Costa Rica) en Loma Linda (Californië). Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de blue zone inwoners en hoe helpt ons dit?

De 9 geheimen van gezond oud worden

Daniel Buettner ging op onderzoek uit en ontdekte de 9 gemeenschappelijke kenmerken en hiermee de 9 geheimen van gezond oud worden. Het grote voordeel is dat de levenslessen zeer toepasbaar zijn op het dagelijks leven.

1. Jouw levensdoel

In Japan wordt het Ikigai genoemd, in SpanjePlan de Vida.Het komt allemaal op hetzelfde neer: een doel. Als je iets hebt waarvoor je iedere ochtend je bed uitkomt (hoe klein dit ook is), levert je dit extra jaren op.

2. Natuurlijk bewegen

In de blue zones leven veel mensen van en op het land. Er heerst een handen uit de mouwen mentaliteit: in de tuin werken, veel lopen, ramen lappen. Natuurlijk bewegen en niet geforceerd aan de slag in de sportschool, met gewichten of supplementen.

3. Minder stress

Siesta’s inlassen, bidden, happy hour – het zijn allemaal manieren om tot rust te komen. Ontspannen is de sleutel, want stress is nergens goed voor. Een moment van rust inbouwen in je dagelijkse routine doet wonderen.

4. De 80/20 manier

Stop met eten als je maag voor 80% gevuld is. Dit vertaalt zich simpelweg naar niet eten tot er niets meer bij kan. Een bord hoeft niet altijd leeg. Combineer dit met het eten van je kleinste maaltijd aan het eind van de dag en je zit helemaal goed.

5. Plantaardig eten

Het eetpatroon in de blue zone bestaat uit peulvruchten, soja, groene groenten, bonen. Goed eten van het land en maximaal 100 gr vlees per week. Een uitgelezen kans om te ontdekken wat het proteïnedieet, vegan of vegetarisch eten voor je kunnen betekenen.

6. Wijn met mate

Op Californië na, wordt in de overige blue zones graag wijn gedronken vanwege de antioxidanten en polyfenolen. Met 1 á 2 glazen per dag kun je er langer tegenaan dan niet-drinkers. Vier het leven met een wijntje!

7. De religieuze gemeenschap

Maar liefst 98% van de 100 plussers behoren tot een religieuze gemeenschap. Waar je ook in gelooft, een wekelijkse meditatie of dienst bijwonen draagt bij aan een langer leven.

8. Niks belangrijker dan familie

Liefde geven, trouw zijn aan je partner, veel tijd doorbrengen met je kinderen. Familie staat voorop. Dit zie je in de blue zones duidelijk terug in de relatie met ouders en grootouders. Zij wonen veelal met de kinderen en kleinkinderen in één huis.

9. In goed gezelschap

Als je jezelf omringt met gelukkige en gezonde mensen , heeft dit ook weerslag op jouw leven. Dit kun je zien als positieve peer pressure. Met goede mensen om je heen, bevorder jij je eigen gezondheid.

Geloof jij dat je deze levenslessen bijdragen aan een langer, gezonder en gelukkiger leven en wil jij één van deze geheimen toepassen op je eigen leven? Ontdek wat het proteïnedieet, vegan of vegetarisch eten voor je kunnen betekenen.

 

Free photo by Huyen Nguyen @ Unsplash

0 Comments

Leave a Comment