Ik zie ze graag bezig, de jonge vrouwen van tegenwoordig. Bijdehands, werelds, breeddenkend… kinderen van het digitale tijdperk. Ik ben héél nieuwsgierig naar hun kijk op de wereld. Wat verwachten zij van de toekomst? Wat is hun idee over liefde en relaties? Hoe gaan zij om met dat parallelle online universum? …

In een nieuwe Wifty rubriek Avenue Louise geeft youngster Louise (17) haar frisse kijk op dingen die ons bezighouden. Louise zit in haar laatste jaar kunsthumaniora. Ze is zot van de natuur, muziek, kunst en haar hondje Ciska. Haar favoriete bezigheid? Héél veel plezier maken!

Begin september werden de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over Media (CIM) bekend gemaakt voor de periode van 1 juli 2013 tot 31 juni 2014. De verkoop van de Nederlandstalige weekbladen en magazines daalde met 2,06 procent. De Vlaamse tijdschriften blijven terrein verliezen. De enige noemenswaardige stijging in oplage is opnieuw voor TV Gids Primo. Ook de markt van maandbladen daalde.

Hét gespreksonderwerp bij iedereen die met bladen maken bezig is. Heeft print nog toekomst? En hoe zit dat online? Zullen we ooit alles digitaal lezen of overleven niche magazines deze malaise?

Wij kunnen het ons niet voorstellen, een leven zonder magazines op papier. Maar hoe zien youngsters dat die alles online doen? Lezen zij magazines? Kopen zij zelf nog magazines?

“Louise, koop en/of lees jij tijdschriften?”

Vogue, Vogue, Vogue!

LOUISE: “Tijdschriften, ik heb ze altijd al leuk gevonden. Het gevoel dat je iets in handen hebt, kan aanraken, ruiken, bladeren, krabbelen of markeren is wat me aantrekt in tijdschriften. Buiten de inhoud zelf uiteraard. Ik knip graag dingen uit, die me inspireren of die ik simpelweg mooi vind. Je kan dus al raden welke tijdschriften ik het liefste lees: MODE magazines!

Vogue en Elle zijn mijn favorieten. Meestal blader ik ze eerst eens volledig door om vervolgens de artikels die ik het interessantste vind te lezen. Eens alles gelezen komen ze op een stapel terecht, later knip ik er de leukste items uit. Vooral de grote foto’s van merken zoals Chanel, Dior, Prada enz. Die foto’s zijn meestal zo knap gestyled en geven een inspirerende sfeer weer die ik graag nog wat bij me hou nadat het tijdschrift met het papier meegaat.

Daarnaast is Humo het enige tijdschrift dat me aanspreekt. Maar ik zal het zelf niet kopen, dat doet mijn mama. Ik pik er de interviews uit die me interesseren en ik lach ik me een breuk met ‘Het gat van de wereld’. Maar to the point: tijdschriften zijn, hoe je het ook draait of keert, minder en minder aanwezig in onze leefwereld. Alles gebeurt online en de tijd om tijdschriften te kopen én te lezen ontbreekt bij de meeste youngsters.

Online lezen vind ik veel efficiënter. In een mum van tijd verwerk je veel meer informatie. Wat een gedoe: naar de winkel stappen, een tijdschrift of een krant kopen, terug naar huis gaan om dan aan het lezen te gaan… hahaha! Via internet selecteer je ook sneller wat je wel of niet wil zien. In een tijdschrift zit je met een vast aanbod. Of dat je bevalt of niet. En de actualiteit? Die volg ik via mijn laptop of gsm.

Dus mijn twee modemagazines zijn de enige tijdschriften die ik koop. Er zijn geen andere tijdschriften die me boeien of ze behoren niet tot mijn leeftijdscategorie en/of interessepunten. Ik vrees dat tijdschriften, kranten en boeken stilaan zullen verdwijnen.

Met mijn vriendinnen praat ik zelden over tijdschriften. Het gaat eerder van “Heb jij dat artikel gelezen op Facebook?” of “Heb je dat gelezen op de pagina van De Morgen?”

Tijdschriften spreken veel minder aan en hebben ook veel minder nut dan vroeger aangezien alles nu zo snel gaat via het internet. Door meisjes van mijn leeftijd worden vooral de modebladen gelezen. Tijdschriften als Flair of Libelle worden zeker niet meer wekelijks of zelfs maandelijks gekocht. Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig, ikzelf dus ook, liever op het internet op zoek gaat naar wat hem of haar boeit en online ook een mening, een reactie of een like kan achterlaten. Dat zijn aspecten die het lezen en weten leuker maken. Het delen van dingen, het online zijn. Dat zijn dingen die ik jullie als lezers van deze blog waarschijnlijk ook niet moet uitleggen.

Maar toch zou ik tijdschriften missen moesten ze er niet meer zijn! De vaak mooie lay-out en simpelweg het item op zich. Op internet is alles vergankelijk en weg voor je het weet. Bij tijdschriften niet, die kan je koesteren.

Kortom, tijdschriften zijn nog steeds de moeite waard om te kopen maar zijn veel minder aanwezig dan vroeger. Maar zolang Vogue bestaat kan ik blijven lezen, kijken, uitknippen én plakken! :-)”