Snoepen, champagne drinken, whatever… zolang je maar beweegt! De link tussen langer en gezond leven en regelmatig sporten.

Zitten is het nieuwe roken, dat hebben heel wat onderzoeken ondertussen uitgewezen. Uit een recente studie stelden Amerikaanse wetenschappers vast dat er wel degelijk een link bestaat tussen een langer en gezond leven en regelmatig sporten.

Yep, een actieve levensstijl is goed voor je algemene gezondheid, daar moeten we geen tekeningetje bij maken.

Een sedentaire levensstijl staat gelijk aan een zware ziekte. Mensen die een zittend beroep hebben en als ontspanning nog eens een paar uur per dag voor hun computer of televisie zitten-hangen-liggen hebben een slechtere prognose dan mensen die veel bewegen.

Tijdens een zittend leven verbruik je bijna geen calorieën en je energieverbruik komt amper boven het rustmetabolisme uit. Bijvoorbeeld tijdens het joggen verbruikt je lichaam 7 keer zoveel energie als in rust en bij hardlopen 23 keer zoveel.

Verbruik bij verschillende activiteiten:

  • Huishoudelijk werk: afhankelijk van je activiteit verbruikt je lichaam 2,3 tot 6,5 keer zoveel calorieën als in rust.
  • Rustig wandelen: je lichaam verbruikt 2,5 tot 3,5 keer zoveel calorieën als in rust.
  • Stevig doorwandelen: je lichaam verbruikt 4,3 keer zoveel calorieën als in rust.
  • Golfen:  je lichaam verbruikt 4,8 zoveel calorieën als in rust.
  • Tennis:  je lichaam verbruikt 7,3 zoveel calorieën als in rust.
  • Recreatief zwemmen:  5,3 keer zoveel calorieën als in rust.
  • SEKS: tijdens een gemiddelde vrijpartij verbrand je iets meer calorieën dan tijdens een stevige wandeling, dat komt overeen met een half uur matig intense inspanning. Doorgaans vinden mensen seks leuker dan wandelen op een loopband, haha.

In het onderzoek werden patiënten getest op de loopband.

“Als de test op de loopband uitwijst dat je niet in vorm bent, dan heb je wat je overlijden betreft een slechtere prognose dan iemand die een hoge bloeddruk heeft, diabetes heeft of een roker is”, zegt coauteur Dr. Wael Jaber. “We hebben het nog nooit zo duidelijk en objectief gezien als bij deze studie.”

De onderzoekers gingen ook na of er zoiets bestaat als te veel sporten en of dat een effect had. Dat bleek niet het geval te zijn. Meer nog, hoe hoger de bewegingsgraad, hoe lager de kans op vroegtijdige sterfte.
 
We moeten elkaar aanmoedigen om fit te blijven of terug fit te worden.

Welke sporten doen jullie? En hoe vaak sporten jullie per week? Of misschien een betere vraag: hoeveel bewegen jullie?

Veel bewegen is belangrijk. Ook tijdens het werken. Als ik in een goede workflow zit vliegen de uren voorbij. Ik kan me heel erg focussen en dan vergeet ik alles rondom mij. Ik ben dan in een worktrance. Ik werk ook vaak thuis en ik heb dus geen kilometers met de fiets of te voet af te leggen om op m’n werk te geraken.

En daar heb ik iets op gevonden! ‘s Morgens na mijn ontbijt spring ik op de fiets en ga ik een paar blokjes rijden. Alsof ik naar mijn werk fiets (hahaha neen, ik ben niet gek). En om het uur trilt mijn gsm en spring ik van mijn stoel en doe ik een dansje, dan zet ik de muziek heel luid en dans ik als betrof het een auditie voor ‘So You Think You Can Dance’! ;-) 

Maar dat is natuurlijk niet genoeg. Bewegen en sporten moet deel uit maken van je dagelijkse bezigheden. Zeker na de menopauze! Bewegen verlaagt ook het risico op borstkanker. Zelfs wandelen heeft al een positief effect. Vrouwen die dat minstens 7 uur per week doen, hebben 14 procent minder risico op borstkanker dan de vrouwen die wekelijks 3 uur of minder wandelden. Als je heel actief bent na de menopauze loop je 25% minder kans op borstkanker dan vrouwen die helemaal niet bewegen. 

Move that body!

                             Bronnen: Het Nieuwsblad en allesoversport.nl

3 Comments
  • leen

    Beantwoord

    Vrouwen zijn gemaakt om te sleuren te heffen , kind te dragen. Korte krachtige bewegingen net zoals in de oertijd. vrouwen hebben namelijk andere spieren dan mannen die gemaakt zijn om lang achter hun prooi ;) te lopen.
    Let ook eens op de dieren ze lopen even en dan stoppen ze,ze lopen en stoppen.Interval is heel gezond omdat het je parasympatisch zenuwstelsel(brengt je rust) activeert. Dit is de rem na de gas,heel goed als je in overdrive bent.
    Ook nuchter bewegen is belangrijk.De oorspronkelijke mens moest ook gaan zoeken en op jacht gaan naar zijn eten vooraleer hij kon eten.Als ik niet te vroeg moet werken en in het weekend doe ik altijd een snelle wandeling van een 25 min in het bos om de hoek vooraleer ik ontbijt.Heerlijk !!En opgeladen voor de dag!

  • Cristina

    Beantwoord

    Dankzij mijn hond wandel ik een twintigtal minuutjes voor het ontbijt en als het even kan meer dan een uur in de late namiddag. Extra oefening is het strandzand waar we dagelijks doorheen ploeteren. Zelf voel ik het haast niet meer, maar de intensiteit van de oefening valt me telkens op wanneer ik een mede-wandelaar heb die klaagt over pijnlijke kuiten. Mijn natuurlijke fitness.

  • Oscar

    Beantwoord

    Minstens een halfuur per dag bewegen is een must voor iedereen. En inderdaad niets is beter dan ‘s morgens voor het ontbijt een rondje te lopen, met de hond gaan wandelen of bij de bakker gaan met de fiets! Doen en je energie blijft op peil de hele dag.

Leave a Comment