Screenshot 2014-06-16 00.17.17Overweeg je om opnieuw een stapje in de wereld te zetten? En je voelt je bloednerveus? Dan is het een kleine troost dat je binnenkort hierom zal kunnen lachen.  De eerste keer terug uitgaan is moeilijk. Met de volgende 10 tips lukt het.

1. Je bent niet alleen. Er is een opvallende stijging van getrouwde koppels  van 50+ die uit elkaar gaan of scheiden. Dat is bijna 1 op 4. En 50 jaar geleden was dat slechts  2.8 procent. Die wetenschap dat je niet alleen bent, kan helpen. Het vermindert niet je pijn. Maar het helpt.

2. Wees sociaal. Zeker niet thuis blijven behalve als je doodziek bent. Mensen hebben mensen nodig. Ooit moet je terug op stap. Ga! Je kan altijd vroeger terug naar huis gaan. Toch?

3. Zorg voor een backup. Mensen willen helpen. Bel een vriendin (ook als ze getrouwd is)  en deel je bezorgdheid, je schrik om terug uit te gaan.  Vraag of ze jouw backup wil zijn. De idee dat je iemand in de buurt hebt, maakt je vanzelf sterker.

4. Herinner je Obama’s mantra: “Yes, I can.’ En vul aan  met ‘NATUURLIJK kan ik het!’. Je brein gelooft àlles wat je het vertelt.  Herhaal het en blijf het herhalen.

5. Bewaar je gevoel voor humor. Het kan nooit kwaad als je bij wijze van opwarmertje nog een DVD bekijkt van je favoriete comedy serie bekijkt. (Bij mij is dat Will & Grace!). Of tijdens je autorit kan je naar je lievelings groep luisteren. Een song meebrullen in de auto, is heerlijk. Wedden dat je je bij aankomst en pleine forme bent. En dat strààl je uit!

6. Adem 3 x zeer diep én langzaam in voor je  binnenstapt. Je gaat je ook stukken zekerder voelen.

7. Verbaas je niet om de vele ‘gescheiden’ syndroom commentaren.  Zowel mannen als vrouwen zullen je anders bekijken en behandelen.  Sommigen zullen zich bedreigd voelen door de nieuwe jij. Onthou dat jij dezelfde persoon bent en dat het enkele maanden duurt voor de anderen dat ook door krijgen. Heel belangrijk: neem het zeker niet té persoonlijk. Loslaten.

8. Ga vaak naar ‘t wc als de party je wat overweldigt of als je een beetje op adem wil komen. Of vertrek. Wees assertief als je naar huis wil gaan. Laat je niet tegenhouden.  Je deed wat je moest doen. De volgende keer blijf je langer. Het is oké om te vertrekken op jouw tempo.

9. Niet teveel alcohol. Eén glas kan een stimulans zijn. Voor 30 minuten.  Daarna is het deprimerend. Dosseer.

10. Voor alle koppels: help je vrienden die net single zijn geworden.  Niet één keer. Maar het hele eerste en zelfs tweede jaar. Het is keihard als je een partner verliest. Het is nog veel erger als je er ook nog een vriend bij verliest.

Blijf proberen. Want het zal steeds beter gaan. Beloofd!

(Bron: HUFF/POST50)