Schermafdruk 2016-08-29 23.35.10
Bye Bye summertime 2016! Het was een editie van veel regen en veel zon. Van veel grijze tinten en nog meer warmte. Het was er ook eentje van 24/7 genieten en van puffen. Zalig de momenten dat je naar je auto mét airco kon vluchten zodat je goddelijke lijf de kans kreeg om af te koelen. Na de zoveelste hitte vapeur. 

Het was volgens mijn deskundige mening dan ook geen weer om plichtsbewust aan je conditie te blijven werken. Het bleef beperkt tot dat beetje fietsen of slenteren naar je volgende afspraak om te… aperitieven, te barbecueën, te aperitieven, te babbelen, te aperitieven, te kletsen, te eten… Dat was het dan.

Resultaat: een te mals buikje, te flauwe spieren, te weinig fut.

En de spiegel heeft ALTIJD gelijk.

Zelfs al kijk je naar jezelf zonder multifocale bril op je neus en naar je smalste kant, je ziet ‘dingen’ die daar enkele maanden geleden zeker niet zaten, toch?

Schermafdruk 2016-08-29 23.18.03

Beschaamd om dit ‘wangedrag’ bekijk ik nog eens het  YouTube filmpje van de Iron Nun (Nike) dat op onze Facebookpagina massaal werd ge-like-t. 82 jaar is de non (!) en ze vliegt door het scherm alsof ze speedpillen in haar gat heeft steken. Beetje griezelig ook… zegt de leek in mij.

Neen neen, we gaan heus niet die toer op. Trouwens, het zou heel fout zijn om dat zomaar te gaan evenaren zonder zin voor realisme of personal coaching!

Ons brein kan veel peptalk aan maar ons skelet vertelt je iets anders. Dat dagje ouder worden is niet leuk om horen maar spring wijs om met de botten die we hebben.  

Collega-journaliste Sofie De Niet van de super populaire blog  Naturalhighmag.com ging langs bij Roland Claes, chiropractor en eigenaar van het topsportcentrum Elite Sport Performance in Kraainem. Hij geeft heel veel wijze raad mee die je op haar blog kan lezen.

Wij delen hier het advies dat specifiek over ‘trainen op latere leeftijd’ gaat.

Eerst nog dit weetje!

Wist je trouwens dat de power non haar eerste Ironman in 1985 afwerkte toen ze pas 55 jaar jong was!? Vandaag is ze 82 jaar en de oudste vrouw die de finish van de wedstrijd haalde in 16 uur en 32 minuten. CHAPEAU!

Haar motto? “De enige vorm van falen is niet proberen, want je inzet is op zich al een succes.” Amen!

De vraag luidt: hoe doet ze het? En vooral, hoe houdt haar lichaam deze haast onmenselijke prestaties al 30 jaar vol?

“De non heeft wel een groot voordeel”, begint Claes, “ze heeft massa’s tijd om goed te trainen, eten en slapen. Veel andere deelnemers combineren de loodzware trainingen met een job of een gezin. Je lichaam, mentale kracht, voeding en slaap bepalen samen je atletische prestaties.”

Trainen op latere leeftijd 

Goed nieuws voor sportieve laatbloeiers: je bent nooit te oud om te beginnen sporten.

“In Amerika deden ze een studie met 100 mannen en vrouwen van boven de 90 jaar”, zegt Roland. “Ze kregen onder medische begeleiding krachttraining. Al na zes maanden was de gemiddelde kracht van een man tijdens een biceps curl sterker dan die van een jongen van 21. Vrouwen deden het net zo goed in vergelijking met jongeren.”

Het grote probleem met ouder worden is echter dat je spiermassa afneemt, zelfs als je traint. “Vandaar dat je zelden kampioenschappen gewichtheffen ziet waarbij zestigers het opnemen tegen kerels van 20. Tegen andere zestigers kunnen ze het wel opnemen.

Je ego aan de kant zetten en bescheiden blijven is belangrijker dan ooit. Je traint hard en bent sterk binnen je mogelijkheden, maar je aanvaardt wel de grenzen van je leeftijd. De positieve zijde van deze medaille is dat jij je lichaam – en dus ook je grenzen – door en door kent als je ouder bent.”

“Een ander pijnpunt zijn kwetsuren aan de pezen. Met de leeftijd worden de pezen en ligamenten minder elastisch en harder. Je lichaam vergeeft je dus veel minder wat je doet, en zo kan training veel sneller leiden tot een tendinitis of kapotte pezen.

Jezelf wat temperen is dan cruciaal. Je traint dus aan een ander tempo en bouwt meer tijd in voor recuperatie.”

Met andere woorden: als je ouder wordt, moet je meer trainen voor hetzelfde resultaat. Ook hier is een doordacht trainingsschema en coaching geen overbodige luxe.

Oké oké, ik heb het begrepen. Langzaam opbouwen dus. Gewoon DOEN. No excuses.

Schermafdruk 2016-08-29 23.19.44

Ik blaas het stof van de gewichtjes voor de armoefeningen, ik leg een matje naast mijn bed om elke ochtend en avond terug de rug- en beenoefeningen op te pikken. En ‘s morgen en ‘s avonds ga ik wandelen met mister G (mijn hond van 30 kg droog aan de haak). De wandelingen zullen langer en intensiever worden. Ik beloof het mezelf en..  de hond.

Wie doet mee om de vele lekkere ijsjes en gin-tonics uit het lijf te ‘trainen’? Tegen dat de feestdagen eraan komen, staan we strak en hups te shaken en te moven.

Van een incentive gesproken ;-)

 

ann@wifty.be