Ik heb een kast vol schoenen met hakken, in alle kleuren. Een bonte verzameling: hoge hakken, héél hoge hakken, extreem hoge hakken…

Zie je mij vaak lopen op hoge hakken? Nee. Ik ben een actieve spring in ‘t veld en dat rondhuppelen gaat beter ZONDER die hoge hakken.

In mijn jonge jaren droeg ik veel vaker hoge hakken. Urenlang elegant paraderen ging toen vlotjes. Tot 7 uur ‘s morgens staan dansen op stiletto’s, dat was een fluitje van een cent. Alhoewel ik me de gevoelloze tenen, pijnlijke bogen en voetbol en pijnlijke enkels nog goed kan herinneren na zo’n nacht. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden! 

Nu draag ik vooral zittend hoge hakken. Als ik uit eten ga of ergens naartoe ga waar ik veel kan hangen of zitten, dan past het hooggehakte schoentje me perfect. Ik heb ook altijd een rescue pakket mee in mijn handtas: een paar ballerina’s. Op gepaste tijden schop ik dan mijn hakken uit en gun ik mijn voeten platte rust.

Het blijft een liefde-haat relatie, schoonheid versus comfort. 

Die schoonheid is relatief. Niet alle vrouwen lopen even elegant op hakken, als het moeite kost om op hoge hakken rond te lopen kan je het beter laten. Want strompelen, waggelen en verkrampt stuntelen is geen zicht. Het moet natuurlijk aanvoelen, alsof je nooit iets anders gedaan hebt. 

Neem mijn moeder (79), die is geboren op hoge hakken. Zoals het een diva betaamt zal je haar nooit betrappen op platte schoenen. Hoogst onelegant en vrouwonvriendelijk vindt ze al mijn sneakers. Ze ging wel met de jaren van extreem hoog naar comfortabel hoog.

Is er een ideale hoogte, de perfecte hak die toch comfortabel is?

WAT IS DE GEZONDSTE HAKHOOGTE?

walk-heels-flats-0312_298x232We vroegen het aan podoloog en bewegingsspecialist Dr. Emily Splichal.

Emily: “Je loopt best niet op hakken hoger dan 7,5 cm. Alles hoger dan 7,5 cm verandert de biomechanica van hoe je loopt. Je stappen worden verkort, je kan minder snel lopen en je lichaamsgewicht verschuift naar de bal van je voet, met extra druk op je knieën en onderrug. Met letsels als gevolg. En nee, een plateauzool is niet de oplossing, het effect is net zo schadelijk.

Ook een té platte schoen is schadelijk voor je lichaam, zeker als je weinig tot geen boog hebt (platvoeten). Een beetje hak, zo’n 2,5 cm, zet je voet in een meer stabiele positie.” 

Conclusie: Draag schoenen met hakken die variëren tussen de 2,5 cm en de 7,5 cm. Het negatieve effect op evenwicht en spieren, met letsels als gevolg, is niet te onderschatten. Vermijd uitersten en neem altijd een paar ballerina’s of slippers mee in je tas.

En aan alle mannen die ons zoooooo graag op hoge hakken zien, loop ook eens een uurtje rond op stiletto’s… Gedeelde smart is halve smart, hahaha!
helene@wifty.be
 Screen Shot 2016-04-06 at 08.34.28
 

Bron: Instyle